Leestijd 1 - 2 min
Geluksdag voor leerlingen Latasteschool

Na coronatijd was het hoog tijd voor een positieve ‘boost’ voor de leerlingen, vond het team van de Latasteschool in Horn. Zo ontstond de eerste Geluksdag. Drie jaar geleden werd die voor het eerst georganiseerd, vertelt ‘kartrekker’ Nicole Idema.

“Natuurlijk is de Geluksdag zelf heel mooi, maar het gaat ons ook om het proces ernaartoe. De eerste keer hebben we bij alle groepen opgehaald wat zij graag zouden willen doen of beleven op de Geluksdag. We hebben toen heel veel kunnen realiseren. Dit schooljaar hebben we de Geluksdag voor de tweede keer georganiseerd en nu hebben we er kinderen nog meer bij betrokken.”

Solliciteren voor de 'gelukscommissie'

Hoe ging het nu? Kinderen mochten solliciteren voor een functie in de organisatiecommissie. Ze schreven een brief en kwamen ook op gesprek. Zo werden vier leerlingen gekozen die heel actief meededen in de voorbereidingen. “Ze hebben in alle groepen een boek voorgelezen over ‘geluk’ en ook opgehaald wat geluk betekent voor leerlingen. Daar kwamen al prachtige dingen uit. ‘Dat ik geboren ben’, ‘Dat er geen oorlog is hier in Nederland’, ga zo maar door.”

Leren in de praktijk

Elke twee weken was er een vergadering en de commissie haalde allemaal ideeën op voor de Geluksdag. De rode draden: muziek, dieren en bewegen. Al die ingrediënten kwamen terug op de uiteindelijke dag, die met tal van activiteiten weer een belevenis was.

Terugkijkend zijn de herinneringen aan de Geluksdag natuurlijk fijn, maar de groeiende bewustwording over wat geluk nu voor een ieder is én de kracht van de meehelpende leerlingen zijn nóg belangrijker.

“Als je zag hoe goed leerlingen vragen kunnen stellen, dingen kunnen uitleggen en presenteren en hoe betrokken zij waren: echt fantastisch. Dat is nog eens je executieve vaardigheden ontwikkelen … En die hebben leerlingen later hard nodig in onze samenleving.”

Lekker uit eten

Natuurlijk kreeg de werkgroep een groot compliment. En: een gezellig bedankje. “Elke werkgroep hier op school gaat een keer per jaar lekker uit eten”, vertelt Nicole. “Dus hebben wij met deze werkgroep ook iets leuks gedaan. Met de leerlingen hebben we sushi besteld en dat hebben we heerlijk opgegeten op school.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel